Ofte stillede spørgsmål2023-02-02T10:35:03+00:00

Ofte stillede spørgsmål

Velkommen til vores selvhjælpssektion! Her finder du hurtigt svar på de oftest stillede spørgsmål – lige fra økonomi til ordensregler.

Hvordan opsiger jeg min lejlighed?2023-04-21T11:30:39+00:00

Hvis du ønsker at opsige din lejlighed, findes der en opsigelsesformular på hjemmesiden, som du skal udfylde.

Når du har udfyldt formularen, vil du/i blive kontaktet indenfor 5 arbejdsdage. (Din opsigelsesvarsel fremgår af din lejekontrakt)

Hvad gør jeg hvis mit afløb er stoppet?2023-04-21T11:22:32+00:00

Hvis dit afløb er stoppet, kan du forsøge med noget afløbsrens eller kaustisk soda. Det kan tit også være hår og shampoorester. Dette kan blot fjernes og vandlåsen renses.

Hvis ikke dette hjælper, så bedes du kontakte os via reklamationsformularen.

Hvor kan jeg parkere min bil?2023-02-02T10:28:09+00:00

Hvis ikke der er en parkeringsplads med til din lejlighed har du mulighed for at leje en af vores parkeringspladser, se alle hér.

 

Hvad betyder a conto (A/C)?2023-02-02T10:27:20+00:00

A conto-betaling er en forudbetaling der kan dække forskellige forbrugsudgifter: vand, varme og el. Der betales i de fleste tilfælde a conto hvis ikke der afregnes direkte til forsyningsselskabet. Dette står på din lejekontrakt.

Man kan fastsætte a conto på flere forskellige måder men udregnes oftest ud fra tidligere forbrug. Det beløb der skal betales a conto kan ændre sig, hvis der sker væsentlige ændringer i forbruget. 

Hvis du i en periode har betalt for meget i a conto i forhold til dit forbrug, vil du få disse penge tilbage, eller de vil blive trukket fra ved næste huslejebetaling. Hvis du på den anden side har betalt for lidt i a conto, vil du få en ekstraregning som betaling for det ekstra forbrug.

Hvad er et depositum?2023-02-02T10:27:01+00:00

Et depositum opkræves i forbindelse med indflytningen. Dette er til sikkerhed for lejerens forpligtigelser ved fraflytningen og bruges til eventuelt udbedring af fejl, malerarbejde, gulvslipning m.m. 

Depositummet kan højest svare til 3 måneders husleje eksklusiv forbrug. Hos Aalborg Boligselskab består depositummet typisk af de 3 måneders husleje eksklusiv forbrug. Dette står altid i din lejekontrakt.

Hvis istandsættelsens pris overstiger det beløb, lejeren har indbetalt i depositummet ved indflytning, kan udlejer opkræve det resterende beløb af lejer. 

Hvad er forudbetalt leje?2023-02-02T10:26:33+00:00

Udlejeren har mulighed for at kræve op til 3 måneders forudbetalt husleje eksklusiv forbrug ved indflytning. Dette kan gøres som en slags sikkerhed for at udlejeren modtager betaling i opsigelsesperioden. 

Det vil sige at den eventuelle forudbetalte leje bruges som betaling for husleje, når du opsiger din lejlighed i x antal måneder.

Hos Aalborg Boligselskab er der ingen forudbetalt leje. 

Hvad er et indflytningssyn?2023-02-02T10:25:04+00:00

Et indflytningssyn afholdes inden du flytter ind i lejligheden. Her kommer udlejer forbi og sammen gennemgår i lejemålets stand. Dette gøres så man som lejer er sikret ikke at skulle betale for fejl, mangler og slitage, som ikke skyldes dit brug. 

Der tages udgangspunkt i et skema, hvor man sammen noterer standen og eventuelle fejl og mangler. Ved udflytning vil der her blive kigget på dette skema, så du som lejer ikke kommer til at hæfte for de eventuelle skader, fejl og mangler, der var inden du flyttede ind.

Hvad er et fraflytningssyn?2023-02-02T10:24:44+00:00

Et indflytningssyn er en gennemgang af en bolig, som foretages ved lejemålets start. Formålet er at gennemgå boligens stand og eventuelle skader, så der kan laves en detaljeret rapport. Begge parter (udlejer og lejer) deltager i gennemgangen og underskriver rapporten, som bekræfter boligens stand ved indflytning. På denne måde sikres det, at lejeren ikke får afregnet for skader, de ikke selv har forårsaget, når de flytter ud.

Lejligheden skal synes senest 2 uger efter, at udlejer er blevet bevidst om, at du flytter ud af lejligheden. 

Hvad er boligstøtte og hvem kan søge det?2023-02-02T10:24:26+00:00

Boligstøtte er en offentlig ydelse til danske borgere med lavere indkomst, der skal hjælpe med at dække huslejen. Det kan søges via borger.dk eller hos det kommunale jobcenter, ved at fremlægge oplysninger om indkomst og huslejeudgifter. Der kræves også oplysninger om andre støtte- og ydelser, man modtager.

Må man holde husdyr i lejemålet?2023-02-02T10:24:04+00:00

Det er desværre ikke tilladt at holde husdyr i nogle af vores lejemål. 

Hvor må jeg ryge?2023-02-02T10:23:40+00:00

Det er ikke tilladt at ryge i nogle af vores lejemål. 

Må jeg fremleje min lejlighed?2023-02-02T10:23:03+00:00

Det er desværre ikke tilladt at fremleje dit lejemål, hverken helt eller delvist, og ej heller via AirBNB.

Hvordan klager jeg?2023-02-02T10:22:46+00:00

Hvis du ønsker at indgive en klage, skal dette ske via vores formular på hjemmesiden.

Hvad gør jeg hvis min kæreste gerne vil flytte ind?2023-02-02T10:22:33+00:00

Hvis din kæreste ønsker at flytte ind, skal du give meddelelse til os herom. Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt, at der udarbejdes et tillæg til lejekontrakten.

Hvad betyder reg depositum?2023-02-02T10:21:14+00:00

I tilfælde af en huslejestigning, kan dit depositum blive reguleret op. Dette skyldes at dit depositum svarer til 3 måneders husleje, og derfor skal følge denne. Reguleringen vil ske med lige store månedlige beløb og vil forløbe over 3 måneder.

Eksempel: Din husleje lyder på 4.000 kr. og du har ved  indflytning betalt et depositum svarende til 3 måneders husleje (12.000). Senere bliver din husleje reguleret med fx. 4%. Du skal nu til at betale 4.160 kr i husleje om måneden, og dit nuværende depositum svarer nu ikke længere til 3 måneders husleje. Derfor vil du på din huslejeopkrævning de næste 3 måneder opleve at du skal betale 160 kr. ekstra for regulering af depositummet

Hvad gør jeg hvis min radiator ikke virker?2023-02-02T10:20:52+00:00

Hvis din radiator, eller andet i dit lejemål ikke virker, skal du blot kontakte os via reklamationsformularen på hjemmesiden

Hvad gør jeg hvis strømmen går?2023-02-02T10:20:38+00:00

Det første råd er altid, at tjekke dit eget sikringsskab. Hvis alle sikringer er intakte, og der stadig ikke er strøm, skal du tjekke om der hos N1.dk er driftsforstyrrelser. Hvis der heller ikke er dette, skal du kontakte viceværten.

Hvad gør jeg hvis jeg mister min nøgle?2023-02-02T10:20:22+00:00

Hvis du mister din nøgle, skal du kontakte os straks. Vi kan derfra få en ny nøgle bestilt hjem.

Hvad gør jeg hvis jeg låser mig selv ude?2023-02-02T10:20:08+00:00

Hvis du står i den situation, at du er kommet til at låse dig selv ude, og den nøgle ligger inde i lejligheden, skal du som udgangspunkt kontakte en låsesmed.

Hvad gør jeg hvis ikke jeg har mere bordolie?2023-02-02T10:19:49+00:00

Hvis ikke du har mere bordpladeolie og ønsker at bestille mere, kan du på vores hjemmeside finde en formular som du skal udfylde. Herefter vil du blive kontaktet af en af vores dygtige serviceteknikere hurtigst muligt.

Fandt du ikke svar på, hvad du ledte efter?

    Din e-mail

    Dit tlf. nr.

    Go to Top